صفحه اول گوگل حق شماست. فـروش بک لینک فـروش رپورتاژ آگهی تـولید محتوا پـشتیبانی سایت خرید رپورتاژ خبری

نقش ویتامین ها در بدن چیست

 نقش ویتامین ها در بدن چیست

 

ویتامین B9 همچنین به عنوان اسید فولیک یا فولات شناخته‌شده است. یکی از ۸ ویتامین B است. همه ویتامین‌های B به بدن کمک می کند که غذا (کربوهیدرات‌ها) را به سوختتبدیل کند که برای تولید انرژی استفاده می‌شود. ویتامین B برای کبد سالم و پوست سالم، مو و چشم ضروری است. آن‌ها همچنین به عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنند. اسید فولیک نوع مصنوعی B9 است که در مکمل‌ها و غذاهای غنی شده یافت می‌شود، در حالی که فولات در غذاها به طور طبیعی رخ می‌دهد. تمام ویتامین‌های B محلول در آب هستند، به این معنی که بدن آن‌ها را ذخیره نمی‌کند. سطح اسید فولیک کم است. کمبود فولیک اسید می‌تواند سبب:

  • رشد ضعیف التهاب زبان
  • از دست دادن اشتها
  • تنگی نفس
  • اسهال
  • تحریک‌پذیری
  • فراموشی تندرستی
  • ذهنی

اسید فولیک برای رشد مناسب بدن انسان مورد نیاز است. این ماده در تولید مواد ژنتیکی به نام DNA و در بسیاری از توابع بدن دیگر دخیل است.

اسید فولیک اغلب در ترکیب با سایر ویتامین‌های B استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که اسید فولیک مثل همه ویتامین‌های B برای رشد سلول‌هایی که مو، پوست و ناخن‌ها را تشکیل می‌دهند مهم است، داشتن سطح کافی اسید فولیک در بدن شما ممکن است رشد این بافت‌ها را بهبود بخشد. برخی از داده‌ها نشان می‌دهد که اصلاح سطوح اسید فولیک ممکن است به معکوس‌شدن برخی از انواع ریزش مو کمک کند. بسیاری از ویتامین‌ها برای حمایت از رشد مو، پوست و ناخن حاوی اسید فولیک هستند.


http://rozup.ir/view/3106064/Viamin-1.png

کاربردهای فولیـک اسید
:

ویتامین B9 به طور طبیعی در غذا رخ می‌دهد، و اسید فولیک، شکل مصنوعی این ویتامین است. از سال ۱۹۹۸، اسید فولیک به غذای سرخ شده، آرد، نان، ماکارونی، آرد نان، کوکی‌ها و کراکرها اضافه شده است. غذاهای یکه به طور طبیعی در آن‌ها فولات زیاد است عبارت‌ اند از:

  • سبزیجات برگ (مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو)
  • بامیه
  • مارچوبه
  • میوه‌ها (مانند موز، خربزه و لیمو)
  • لوبیا
  • مخمر
  • قارچ
  • گوشت (مانند کبد گوشت گاو و کلیه)
  • آب‌پرتقال
  • آب گوجه‌فرنگی

اسید فولیک برای جلوگیری و درمان سطح خون پایین فولات (کمبود فولات) و همچنین عوارض آن، از جمله «خون‌خسته» (کم‌خونی) و عدم توانایی روده برای جذب مواد مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید فولیک نیز برای سایر شرایطی که معمولاً با کمبود فولات همراه است، از جمله کولیت اولسراتیو، بیماری کبد، الکل و دیالیز کلیه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنان باردار یا حامله می‌توانند اسید فولیک را برای جلوگیری از سقط جنین و «نقص‌های عصبی لوله»، نقص‌های زاینده مانند اسپینا بیفیدا که در هنگام رشد جنین رخ می‌دهند، مصرف کنند.

برخی از افراد برای درمان عفونت‌های لثه به طور مستقیم به اسم فولیک اسید مصرف می‌کنند.

اسید فولیک برای از دست دادن حافظه، بیماری آلزایمر، کاهش شنوایی مرتبط با سن، جلوگیری از آسیب زودرس ماکولا (AMD) مرتبط با سن چشم، کاهش علائم پیری، ضعف استخوان (پوکی استخوان)، پره‌های خمیده (سندرم پای بی‌قرار)، خواب مشکلات، افسردگی، درد عصبی، درد عضلانی، ایدز، بیماری پوستی به نام ویتیلیگو و یک بیماری ارثی به نام Syndrome Fragile-X است. همچنین برای کاهش عوارض جانبی مضر درمان با داروهای لومترکسول و متوترکسات استفاده می‌شود.

غذاهای حاوی مقادیر قابل توجه اسید فولیک عبارتند از:

  • کبد
  • عدس
  • حبوبات
  • برنج قهوه‌ای
  • مرغ
  • گوشت خوک
  • گوشت گوسفند
  • پنیر
  • اسفناج
  • سبزی روتاری
  • مارچوبه
  • مخمر آبجو

سبزیجات تازه بهتر از پخته‌شده هستند زیرا گرما اسید فولیک را از بین می‌برد.

دیگر محصولاتلیگنوسولفونات کلسیم

انـواع ویتامیـن‌ها:

۱-رتینول
۲-تیامین
۳-ریبوفلاوین (ویتامین B2)
۴-اسیدنیکوتینیک (ویتامین B3)
۵-اسید پنتوتنیک (ویتامین B5)
۶-پیریدوکسین (ویتامین B6)
۷-سیانوکوبالامین (ویتامین B12)
۸-اسیداسکوربیک (ویتامین C)
۹-کله کالسیفرول (ویتامین D3)
۱۰-دی-ال-آلفاتوکوفرول (ویتامین E)
۱۱-بیوتین (ویتامین H)
۱۲-منادیون (ویتامین K3)

 

 http://rozup.ir/view/3106065/Vitamin%20-%202.png

منابع ویتامین‌ها:

در اینجا انواع مختلف ویتامین‌ها آورده شده است
.

ویتامین A:

نام‌های شیمیایی: رتینول، شبکیه و چهار کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن.

این محلول در چربی است.

کمبود ممکن است باعث کوری شب و کراتومالاسی شود، یک اختلال چشم که منجر به خشک‌شدن قرنیه می‌شود.

منابع خوب عبارت‌اند از: کبد، روغن کبد، هویج، کلم بروکلی، سیب‌زمینی شیرین، کره، کلم، اسفناج، کدو تنبل، سبزی کلارد، برخی پنیر، تخم‌مرغ، زردآلو، خربزه طالبی و شیر.


ویتامین
B1:

نام شیمیاییتیامین

این محلول در آب است.

کمبود آن ممکن است باعث سندرم بربری و ورنیک-کورساکوف شود.

منابع خوب عبارت‌اند از: مخمر، گوشت خوک، غلات، دانه آفتابگردان، برنج قهوه‌ای، چاودار غلات سبوس‌دار، مارچوبه، کلم، گل کلم، سیب‌زمینی، پرتقال، جگر و تخم‌مرغ.


ویتامین
B2:

نام شیمیاییریبوفلاوین
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث آریبوفلاوینوز شود.
منابع خوب عبارتند از: مارچوبه، موز، خرمالو، بامیه، كارد، پنیر كیوی، شیر، ماست، گوشت، تخم‌مرغ، ماهی و لوبیای سبز.


ویتامین
B3:

نام‌های شیمیایی: نیاسین، نیاسین امید، اسید نیکوتینیک
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است با علائم اسهال ، درماتیت و اختلال روانی باعث بروز لوزه شود

منابع خوب شامل: جگر، قلب، کلیه، مرغ، گوشت گاو، ماهی (ماهی تن، ماهی قزل‌آلا)، شیر، تخم‌مرغ، روغن آووکادو، خرما، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی، هویج، سیب‌زمینی شیرین، مارچوبه، آجیل، سبوس‌دار، حبوبات قارچ و مخمر آبجو.


ویتامین
B5:

نام شیمیاییاسید پانتوتنیک
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث پارستزی یا “پین و سوزن” شود.
منابع خوب عبارت‌اند از: گوشت، غلات کامل (فرز ممکن است آن را از بین ببرد)، کلم بروکلی، آووکادو، ژله رویال و تخم‌دان ماهی.


ویتامین
B6:

نام‌های شیمیاییپیریدوکسین، پیریدوکسامین، پیریدوکسال

این محلول در آب است.

کمبود ممکن است باعث کم‌خونی، نوروپاتی محیطی یا آسیب به قسمت‌هایی از سیستم عصبی به غیر از مغز و نخاع شود.
منابع خوب شامل: گوشت، موز، سبوس‌دار، سبزیجات و آجیل است. وقتی شیر خشک شد، تقریبا نیمی از B6 خود را از دست می‌دهد. انجماد و کنسرو نیز می‌تواند باعث کاهش محتوا شود.


ویتامیـن
B7:

نام شیمیاییبیوتین
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث درماتیت یا انتریتیت یا التهاب روده شود.
منابع خوب شامل: زرده تخم‌مرغ، جگر، برخی سبزیجات است.


ویتامیـن
B9:

نام‌های شیمیاییاسید فولیک، اسید فولینین

این محلول در آب است.
کمبود در دوران بارداری با نقایص هنگام تولد مرتبط است. زنان باردار قبل از بارداری توصیه می‌شوند اسید فولیک را برای کل سال مکمل کنند.
منابع خوب شامل: سبزیجات برگ، حبوبات، جگر، مخمر نانوا، برخی از محصولات غلات غنی‌شده و تخمه آفتابگردان است. چندین میوه مانند آبجو مقادیر متوسطی دارند. سایر ویتامین‌ها


ویتامیـن
B12:

نام‌های شیمیایی : سیانوکوبالامین، هیدروکسی کوبالامین، متیل کوبالامین
این محلول در آب است.
کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث کم‌خونی مگالوبلاستیک شود، شرایطی که مغز استخوان باعث تولید گلبولهای قرمز غیرمعمول بزرگ، غیرطبیعی و نابالغ می‌شود.
منابع خوب شامل: ماهی، صدف، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی، برخی از غلات غنی شده و محصولات سویا و همچنین مخمر غنی شده غذایی است.

به وگان‌ها توصیه می‌شود مکمل‌های B12 مصرف کنند.


ویتامیـن سی
:

نام شیمیاییاسید اسکوربیک
این محلول در آب است.
کمبود ممکن است باعث کم‌خونی مگالوبلاستیک شود.
منابع خوب عبارت‌اند از: میوه و سبزیجات. بیشترین میزان ویتامین C  را در تمام غذاها دارند. کبد همچنین سطح بالایی دارد. پخت و پز ویتامین C را از بین می‌برد.


ویتامیـن دی
:

نام‌های شیمیایی: ergocalciferol،cholecalciferol.

این محلول در چربی است.
کمبود ممکن است باعث ایجاد راکت و پوکی استخوان یا نرم‌شدن استخوان‌ها شود.
منابع خوب: قرار گرفتن در معرض ماوراء بنفش B (UVB) از طریق نور خورشید یا منابع دیگر باعث تولید ویتامین D  در پوست می‌شود. همچنین در ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، جگر گاو و قارچ یافت می‌شود.


ویتامیـن
E:

نام‌های شیمیایی: توکوفرول‌ها، توکوترینول‌ها

این محلول در چربی است.
کمبود آن نادر است، اما ممکن است باعث کم خونی همولیتیک در نوزادان شود. این شرایطی است که سلول‌های خونی خیلی زود از بین می‌روند و از خون خارج می شوند.
منابع خوب ویتامین ای عبارت‌اند از: میوه کیوی، بادام، آووکادو، تخم‌مرغ، شیر، آجیل، سبزیجات سبز برگ، روغن‌های گیاهی بدون گرم، جوانه گندم و غلات کامل.


ویتامیـن کا
K:

نام‌های شیمیایی: Phylloquinon

منابع غذایی ویتامیـن k:

دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده ۲۰۱۵-۲۰۲۰ بر رژیم غذایی کلی به عنوان بهترین روش برای دریافت مواد مغذی کافی برای سلامتی تمرکز داردویتامین‌ها ابتدا باید از یک رژیم متعادل و متنوع با میوه و سبزیجات فراوان حاصل شود.
با این حال ، در برخی موارد، غذاهای غنی‌شده و مکمل‌ها ممکن است مناسب باشند.

یک متخصص بهداشت و درمان ممکن است مکمل‌های ویتامیـن را برای افرادی که شرایط خاصی دارند، در دوران بارداری یا برای افرادی که رژیم غذایی محدود دارند توصیه کند.

افرادی که مکمل مصرف می‌کنند باید مراقب باشند که از حداکثر دوز اعلام شده تجاوز نکند، زیرا ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد شودبرخی از داروها می‌توانند با مکمل‌های ویتامین نیز تداخل داشته باشند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از مکمل‌ها با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

مجموعه‌ای از مکمل ویتامین‌ها برای خرید آنلاین وجود دارد.